Summa sidvisningar

söndag 19 juni 2011

Vem var Stephan Strobl?

Kom via Bokbörsen över en liten skrift, som jag aldrig hade sett förut, 100 Hoveder fra Göteborg-Olympiaden, tryckt 1923. Tänkte att den rimligen borde ha något konnex med Jubileumsutställningen samma år - fast någon Göteborgs-Olympiad hade jag aldrig hört talas om - och min förhoppning var att jag skulle kunna slå Thomas Hernqvist på fingrarna med någon skrift som han inte hade uppmärksammat. Jag hade inget minne av att ha sett den omnämnd i någon av hans "grafiska resor" (se föregående inlägg). Men fel hade jag, den fanns där förstås, nr 221 i första sammanställningen.

I mitten det något solkiga omslaget till mitt exemplar av "100 Hoveder" med bild av spelens beskyddare, kung Gustav V. Till vänster karikatyr av i den varje fall då välkände svenska simmaren Arne Borg och till höger Organisationskommitténs president, Dan Boström
Den lilla skriften, som innehåller totalt 100 karikatyrteckningar, utförda av "den ungerske kunstner Stephan Strobl" (på omslaget Stróbl) huvudsakligen av deltagande idrottsmän i tävlingarna, är utgiven i Köpenhamn och med bildtexter på danska och tyska. En del av de avporträtterade är svenskar, men de flesta från andra hörn av Europa, många från tecknarens ungerska hemland. Alla var enligt förordet "forgrundsfigurer ved "Den lille Olympiade" i Göteborg i juli 1923". Såvitt jag förstår är detta ett självvalt namn på det som officiellt hette Sveriges Idrottsspel och som pågick i staden från 1-15 juli. "Hensigten med tegningerne er for saavel deltagerne i det storstilede staevne som tilskuerne at skabe et varigt minde". Fast lite har man säkert sneglat på det faktum att det var knappt ett år till att den 8:e olympiaden skulle avhållas i Paris sommaren 1924 och att många av de deltagande idrottsmännen säkert skulle vara aktuella även då.

Karikatyrerna är väl inga konstnärliga toppnoteringar, men i många fall ger de en tillspetsad bild av personer som jag sett fotografiskt avporträtterade i andra sammanhang. Men vem karikatyrtecknaren Stephen Strobl var kan jag inte svara på - kanske någon besökare av bloggen känner till honom. Av förordet framgår att han var ungrare men inget ytterligare och googlar man på nätet dyker det visserligen upp många med det namnet, men ingen konstnär. Så om någon skulle ha uppgifter om honom mottas de med tacksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar